Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Våra vanligaste frågor

Här har vi kort listat de vanligaste frågorna våra kunder ställer. Om du saknar svar på din fråga så nås vi på [email protected].

Hur snabbt levererar ni?
Om du lägger din order innan kl 17.00 så skickar vi samma arbetsdag. Lägger du din order efter kl 17.01 på fredagen så skickar vi alltså den beställningen på måndagen.

Vilka dagar rostar ni?
Vi rostar i princip alla dagar och kaffet är aldrig äldre än max 5 arbetsdagar (en vecka) när det lämnar oss på rosteriet. Så här ser vårt veckoschema ut om du verkligen vill tajma färskast möjligast:
Måndagar: Alla våra espressos, plus No1 Mörkrost, No6 Mustig och Indonesien.
Tisdagar: Kompletteringsrostning.
Onsdagar: Reservdag för extrarostning.
Torsdagar: Reservdag för extrarostning.
Fredagar: No7 Ursprung, övriga single origins (ej Indonesien), No2 Mellanrost och No3 Lättrost

Vi skickar endast i undantagsfall kaffet samma dag som det har rostats, utan vill att det vilar över natten till nästkommande arbetsdag. Kaffet behöver andas innan vi försluter våra Kaffebrev. Om du lägger din order dagen efter rostning får du alltså alltid färskast möjligast kaffe. Vill du vara helt säker, skriv ett meddelande till oss i kassan att du vill ha det direkt efter rostning!

Till våra prenumeranter skickar vi alltid arbetsdagen direkt efter rostning, så de alltid kan vara säkra på att få kaffet absolut nyrostat.

Jag vill pausa min prenumeration, hur gör jag?
Jättebra, vi vill att våra kunder ska dricka kaffet färskt, så samla inte på hög! Maila oss här. Vi behöver ha ditt mail om paus senast kl 06.00 på fredagen innan nästa utskick i din prenumeration. Får vi den efter denna tidpunkt, så kan vi pausa först nästa utskick och framåt.

Hur säger jag upp min prenumeration?
Väldigt enkelt. Maila oss här. Vi behöver ha ditt mail om paus senast kl 06.00 på fredagen innan nästa utskick i din prenumeration. Får vi den efter denna tidpunkt, så kan vi avbryta den först nästa planerade utskick. Du är prenumerant så länge du önskar och hoppar av när du vill, ett Kaffebrev i taget!

Jag vill byta kaffesort i min prenumeration, går det?
Ja, bara maila oss på här. Vi behöver ha din ändring senast kl 06.00 på fredagen innan nästa utskick i din prenumeration. Får vi den efter denna tidpunkt, så slår ändringen igenom först utskicket därefter.

Jag vill ha olika sorter i min prenumeration, går det?
Det går absolut! Välj prenumertionen som heter No7 Ursprung, eller bara maila oss på [email protected] så guidar vi rätt.

Min beställning har inte kommit fram, har ni skickat eller har något blivit fel?
Vi skickar alla våra Kaffebrev som A-post. Det ska gå på 1 dag, men ibland tar det 2 dagar för vissa av våra Kaffebrev att komma fram. Väldigt sällan tar det 3 dagar, men har det inte den fjärde dagen så är något väldigt fel. Känner du din brevbärare, tala då gärna med denne och maila oss här.

Jag lade en beställning med olika sorter, men inte alla kom fram - vad är det som har hänt?
Hur konstigt det än låter, så kan vissa Kaffebrev ta någon extra dag på sig - trots att vi lämnat in alla dagens beställningar samtidigt. Vi tror att det har med Postnords sortering att göra, i övrigt se föregående fråga. ;-)

Hur mycket kaffe är det i ett Kaffebrev?
230 gram. Ett Kaffebrev räcker till ungefär 20 koppar normalstora koppar bryggkaffe och ungefär lika många espressos.

Varför finns ert kaffe bara att köpa här på hemsidan?
Det finns flera goda skäl för detta, här kommer några. Det första är att vi vill kunna sälja vårt specialkaffe till absolut bästa tänkbara pris. De här låga priserna skulle vi aldrig kunna hålla om vi hade mellanhänder. Det andra skälet är att vi vill att du ska dricka vårt kaffe helt nyrostat. Vi rostar på beställning och om kaffet skulle ta omvägen via en butikshylla så är det omöjligt för dig att få det färskt. Ett tredje skäl är att vi vill att vårt kaffe ska vara tillgängligt för alla. Därför skickar vi det direkt från rosteriet direkt efter att du lagt din beställning - direkt hem till dig.

Jag har fått en prenumeration i present, kan även jag byta kaffesort i prenumerationen?
Absolut, det är bara att maila oss här.

Vi dricker inte så mycket kaffe. Går det att få varnnan, var tredje eller fjärde vecka?
Ja, det går alldeles utmärkt. Du har olika alternativ att välja mellan i rullgardinen på sidan där du lägger din order.

Varifrån köper ni ert råkaffe?
Koppars råkaffe kommer från Indonesien, Honduras, Mexico, Etiopien, Indien, Colombia, Tanzania, Panama, Yirgacheffe (region i Etiopien), Uganda, Guatemala och Harrar (region i Etiopien). Listan fylls löpande på. Allt vårt kaffe är klassat som specialkaffe.

Hur är er malningsrad för espresson?
Vår espressomalning ligger åt Turkish-hållet, dvs väldigt finmalen och justerad efter våra mokabryggande-kunder. Se gärna filmen hur vi brygger med vår mokabryggare här. Vi maler precis innan vi skickar.

Malningsgraden för brygg?
Precis som för vanlig brygg, dvs du får ett smakrikt kaffe. Vill du ha ännu mer tryck i kaffet, så får du antingen justera mängd eller köpa hela bönor och mala dem ännu finare (men vi skulle inte rekommendera detta). Vi maler precis innan vi skickar.

Malningsgraden för presskanna och kokkaffe?
Detta kaffe är grovmalet. Vill du ha mer tryck i kaffet, så låter du det vila lite längre tid innan du pressar ner eller välj vårt bryggkaffe. Vill du ha mindre tryck, pressa tidigare. Vi pressar själva efter 4-5 minuter, se vår film här. Vi maler precis innan vi skickar.

Jag vill nyttja min 100% nöjd kund garanti, hur gör jag det?
Du bara mailar oss här och så sätter vi tillbaka pengarna till ditt konto inom ett par arbetsdagar.

Saknade du din fråga eller får den inte tillräckligt väl besvarad - kontakta oss gärna här.